22.2 C
Malaysia
Sunday, January 23, 2022

PETUA UBATI RESDUNG SECARA TRADISIONAL

Jijik kan bila dgr? Tapi itulah yg agak ramai orang alami. Bau busuk dalam hidung kadang dah macam bau tahi.Bangun tido bagai macam nak pecah kerongkong bersin.Hidung meleleh air tak henti tiba tiba ok tiba tiba teruk.
Jerawat pon kerap naik bukan jerawat biasa biasa yg bernanah dan susah nak sembuh walau pakai pelbagai produk.

APA PUNCA SEBENAR TERJADINYA RESDUNG?

Resdung adalah penyakit yang disebabkan oleh adanya inflamasi atau keradangan pada dinding sinus. Keradangan ini kerap disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria.

Resdung biasa dipanggil sinusitis, meski sebetulnya terdapat perbezaan. Sinusitis adalah penyakit yang boleh menjangkiti semua orang pada segala umur. Punca utama dari kemunculan resdung yang paling umum ialah akibat jangkitan virus.

Tidak banyak orang yang sedar mengalami resdung pada awalnya sebab memang tandanya pun hanya berupa masalah kecil. Inilah beberapa tanda-tanda resdung yang perlu Anda tahu:

Di awal, akan muncul mukosa atau lendir berwarna kuning atau hijau daripada hidung.
Wajah akan terasa berat dan sakit di sekitar dahi, mata, dan dagu, terutama apabila ditekan.
Bersin-bersin, pilek, dan selsema. Merupakan jangkitan saluran pernafasan atas.
Demam dengan suhu 38 ° Celsius atau lebih.
Sakit gigi.
Sakit kepala.
Berkurangnya kemampuan dalam mencium sesuatu.
Hidung bernafas dan tersumbat.
Nafas bau.
Mata gatal.
Tidur mendengkur.
Rambut ada kelemumur.
Timbul jerawat.
Bertindakbalas pada makanan terperap dan suhu sejuk.

Merawat dengan ubat resdung mungkin tidak begitu perlu sebab sekitar 60% penghidap resdung yang menderita akibat virus akan hilang dengan sendirinya.

Waktu yang diperlukan agar resdung pulih sepenuhnya ialah memakan tempoh dua hingga tiga minggu. Bila anda mengalami resdung ringan, bukan kronik, maka ubat-ubatan pereda rasa sakit dan dekongestan boleh membantu mengurangkan gejala yang ada.

ANTARA PETUA MENGUBATI RESDUNG ADALAH,

  1. Hidrasi

Minum banyak air mineral tanpa diberi gula. Cecair ini akan bekerja membantu mendorong lendir keluar dengan cara mengencerkannya. Elakkan minum alkohol, kafein, minuman, manis, dan jangan merokok. Semua zat pada minuman itu boleh menyebabkan lendir menebal dan menyumbat pada saluran pernafasan sehingga mencetuskan keradangan lebih teruk.

  1. Sedut Wap Air Hangat

Petua hilangkan resdung pertama ialah dengan menghirup wap air hangat.

  1. Pertama, rebus air sebanyak satu gayung, lalu campurkan dengan air garam.
  2. Matikan api selepas air bergejolak.
  3. Letakkan kepala anda 30 cm di atas air, lalu hirup wap hangat sembari rileks.
  4. Bila ingin lebih berkesan, Anda boleh menyelubungkan kepala dengan tuala yang menutup wap air panas hingga terkumpul.
  5. Hirup selama 15 minit. Lakukan tiga kali dalam sehari hingga resdung reda.
  1. Memampatkan Muka Dengan Air Hangat

Bila tidak kuat dengan menghirup wap, Anda boleh cuba petua kedua iaitu memampatkan bahagian pipi dengan air hangat.

  1. Panaskan air, lalu diamkan hingga hangat.
  2. Celupkan tuala ke dalam air, lalu peras airnya.
  3. Letakkan tuala untuk menutupi wajah Anda.

Cara ini dapat membantu menggalakkan rambut silian agar mengeluarkan lendir yang terkumpul di bahagian bawah mata dan kawasan sekitaran hidung.

  1. Lidah Buaya

Mungkin sepanjang ini kita hanya tahu khasiat lidah buaya untuk merawat rambut. Namun faktanya, lidah buaya boleh dipakai untuk mengubati resdung sebab mengandungi sifat antiseptik. Cara pakainya adalah dengan menitiskan lendir atau gel lidah buaya pada hidung. Agar lebih berkesan, minumlah rebusan lidah buaya secara teratur.

  1. Limau Nipis dan Daun Pandan

Petua hilangkan resdung tradisional selanjutnya ialah memakai campuran limau nipis dan daun pandan.

  1. Siapkan 8 buah limau nipis dan 10 helai daun pandan.
  2. Hiris halus-halus daun pandan.
  3. Peras buah limau hingga menghasilkan air limau yang banyak, saring air untuk memisahkan bijinya.
  4. Campurkan air perasan limau denga daun pandan.
  5. Ramas daun pandan beberapa minit sehingga air berubah menjadi kehijauan.
  6. Tapiskan sampai tertinggal air saja.
  7. Basuh atau cuci muka terlebih dahulu.
  8. Basuhkan air tadi ke wajah Anda, elakkan terkena mata atau bibir.
  9. Tunggu wajah kering lalu sapukan lagi.
  10. Lakukan setiap 3 jam untuk hasil yang lebih baik.
  11. Selepas berakhir, cuci wajah Anda dengan air biasa.

Cara ini tidak sesuai untuk kanak-kanak. Anda harus tahan sebab berkesan pedih yang maksimum namun terkawal. Juga ada kesan berbeza pada setiap individu dan keadaan resdung anda. Bila tidak berani cuba petua ini, maka sila rujuk pakar terlebih dahulu.

  1. Kunyit atau Halia

Kedua rempah ini biasa dijumpai di India dan beberapa negara di Timur Tengah. Pada kunyit terkandung sifat anti-inflamasi semulajadi dan antioksidan. Apabila digabungkan dengan halia yang dibancuh bersama teh, maka minuman hangat ini dapat membantu mencairkan mukus pada hidung serta membantu mengurangkan tekanan di kawasan wajah akibat sinus. Kesan positif lain dari halia adalah menenangkan perut.

  1. Cuka Epal dan Madu

Petua menghilangkan resdung semulajadi selanjutnya adalah memakai cuka epal dan madu.

  1. Ambil tiga sudu makan cuka epal, masukkan ke secawan air panas atau teh.
  2. Tambah limau dan madu secukupnya, lalu minum tiga kali sehari.
  1. Neti Pot

Neti Pot mirip dengan teko kecil yang biasa dipakai untuk minum teh. Yang berbeza adalah pada hujung corongnya berukuran lebih kecil lubangnya, sebab neti pot memang dibuat khusus untuk mengubati masalah pada hidung seperti sinus. Biasanya menggunakan larutan garam.

  1. Siapkan neti pot.
  2. Ambil dua gelas air hangat, lalu masukkan satu sudu teh garam, aduk.
  3. Campuran air garam anda masukkan ke dalam neti pot.
  4. Letakkan hujung muncung neti pot pada satu lubang hidung.

Sebaiknya anda minta dipandu oleh orang yang sudah pernah pakai neti pot, sebab cukup berisiko.

Bersegeralah untuk menemui doktor bila dalam satu minggu tidak ada perubahan pada tanda-tanda sinus yang Anda terima, bahkan bila bertambah teruk semakin hari.

Dalam kes semacam ini, umumnya doktor akan menetapkan antibiotik dan steroid semburan atau titisan pada pesakit. Untuk kes resdung yang lebih teruk, ada kemungkinan pesakit dikehendaki menjalani pembedahan untuk meningkatkan fungsi sinus dan juga fungsi drainase-nya.

Petua hilangkan resdung tradisional tadi boleh Anda cuba salah satunya. Mintalah pendapat dari orang yang pernah menderita, mungkin anda mendapat maklumat terbaik.

Jangan abaikan masalah resdung, sebab ada komplikasi pada resdung akut seperti asma berulang, terjadinya resdung kronik atau jangka panjang, jangkitan akan merebak ke dinding otak yang akan menyebabkan meningitis, merosakkan organ penglihatan, serta menyebabkan berlaku jangkitan telinga.

Ini pula pengalaman seorang pengidap resdung yg berjaya mengubati resdung menggunakan petua tradisional mengikut saranan doktor.

KISAHNYA…
Doktor tu sendiri cakap..kalau pergi hospital dia cuma bagi antibiotics untuk matikan kuman..tapi yela sampai bila nak makan ubat hospital?doktor tu pon ajar

– Ambil sebatang kayu manis bakar kemudian sedut asap..Sedut guna lubang hidung sebab kayu manis boleh bertindak sebagai antiseptic semulajadi yg boleh membunuh kuman..si manis ni boleh mengeringkan lendir & bengkak resdung kita memang pedih tapi serius lega sgt hidung..rasa kosong..nak bernafas pon senang.Amalkan selama 4 hari,hari ke5 bangun tido Hidung rasa bersih dan tak gatal.

Kalau yg muka ada parut cuba parut kulit kayu manis ni..Sapu dkt muka..mmg pedih tapi hasilnya parut pudar..

kredit: suzyhoney

Artikel Berkaitan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay Connected

155,472FansLike
21,554FollowersFollow
15,442FollowersFollow
- Advertisement -

Artikel Terkini